سنگ شناسی

مس و خواص بی نظیر این فلز

مس و خواص بی نظیر این فلز

همان‌طور که میدانید مس یکی از عناصر جدول تناوبی بوده که با فرمول شیمیایی Cu نمایش داده می‌شود. عدد اتمی این عنصر 29 است و قابلیت شکل‌پذیری، رسانایی الکتریکی و حرارتی بالایی دارد. این فلز در صورت مجاورت با هوا قرمز یا نارنجی‌رنگ می‌شود.

مس در جدول تناوبی

 خواص فلز مس برای بدن

فلز مس از دیرباز تاکنون موردتوجه و استفاده بشر قرارگرفته است. رومیان باستان ازآن‌جهت ساخت اشیا نوک‌تیز و زیورآلات استفاده می‌کردند.

این عنصر در ساخت آنزیم تنفسی سلول‌ها نقش حیاتی داشته و از طرفی در کبد، ماهیچه و استخوان‌های هر انسانی به مقدار قابل‌توجهی از این عنصر یافت می‌شود.

فلز مس در جدول تناوبی هم‌رده با طلا و نقره قرارگرفته و به همین جهت خواص مشابهی نسبت به این فلزات دارد مانند شکل‌پذیری بالا، رسانایی الکتریسیته و گرمایی بالا و چکش‌خوار بودن.

زیور آلات مس

تاریخچه

به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. در آن زمان انسان آگاهی درباره این فلز یا خواص آن نداشت و نمی‌دانست چگونه باید آن را استخراج کند به نظر می‌رسد وقتی‌که بشر به تولید ظروف سفالی مشغول شد به‌طور تصادفی مس را کشف کرد.

تاریخچه استفاده از مس به هزاران سال قبل بازمی‌گردد در آن زمان انسان‌ها بدون آگاهی از خواص این فلز از آن استفاده می‌کردند. به نظر می‌رسد زمانی که انسان به تولید ظروف سفالی مشغول بود به‌صورت تصادفی این فلز را کشف کرد.

احتمالاً مقداری مس در خاک رس ظروف سفالی وجود داشته که پس از ذوب و سرد شدن حالت سختی به خود گرفته است. به‌این‌ترتیب با کشف این فلز و فلزات مشابه دوران جدیدی از صنعت ایجادشده که انسان‌ها قادر بودند از این فلز رد ساخت زیورآلات و ادوات جنگی استفاده کنند.

مس و خواص بی نظیر این فلز

امروزه شاهد یافتن آینه‌ها، سرنیزه و یا خنجرهای مسی به دست باستان شناسان هستیم که به دست تمدن‌های پیشین ساخته‌شده‌اند.

روش ترکیب دو فلز مس و قلع و ساختن اشیا و ظروف مستحکم‌تر برای اولین بار توسط مصریان باستان ابداع شد. مردمان مصر قدیم معتقد بودند این فلز هدیه‌ای از سمت الهگان است و برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل بودند.

مس و خواص بی نظیر این فلز

خواص مس برای پوست

یکی از مهم‌ترین خواص فلز مس که به‌تازگی کشف‌شده خاصیت ضد میکروبی آن است. در طی تحقیقاتی که در سال 2008 انجام شد مشخص گردید این فلز دارای خاصیتی است که می‌تواند اغلب میکروارگانیسم‌ها را از بین ببرد. در این تحققیان دانشمندان متوجه شدند انواع میکروب‌ها بر روی سطح این فلز تنها چند دقیقه زنده می‌مانند. هرچند این خاصیت در فلز نقره نیز دیده می‌شود اما این خاصیت در نقره به‌هیچ‌وجه به‌اندازه مس نیست.

این فلز در بهبود عملکرد مغز نیز نقش بسیاری دارد تا جایی که نبود این عنصر در بدن می‌تواند افت عملکرد مغز را به دنبال داشته باشد. از طرفی ساختن پلاسما در بدن نیازمند وجود مس است.

البته در نظر داشته باشید افزایش و ازدیاد این عنصر در بدن روند جذب روی را مختل می‌سازد و به دنبال این مشکل خطر مرگ‌ومیر ایجادشده که به‌نوعی مسمومیت با مس قلمداد می‌شود.

مس و خواص بی نظیر این فلز

3.7 - 4 رأی

دیدگاهتان را بنویسید