مقالات عمومی

دنیای انگشترها از دیروز تا امروز

تاریخچه انگشترها

انگشترها از زیبایی شگفت انگیزی برخوردارند. آن‌ها علاوه بر زیبایی بسیار زیاد، قیمتی بوده ولی در صورتی که بتوانید تشخیص دهید کدام انگشتر را انتخاب و خریداری کنید.
انتخاب یک انگشتر کامل مستلزم صرف زمان و دقت کافی می‌باشد. یک انگشتر خوب با سایز دستان شما هماهنگ است و ظاهر خوبی به آن می‌بخشد.

انگشترهایی که امروز استفاده می­شوند!

به طور کلی انگشتر‌ها را می‌توان بر اساس فرهنگ هر جامعه دسته‌بندی کرد از جمله دسته‌بندی های انگشتر که در فرهنگ ایرانی رایج است می‌توان به انگشتر ازدواج و انگشتر جواهرات اشاره کرد.

انگشترهای ازدواج

انگشتر ازدواج انگشتری است که در مراسم ازدواج و به عنوان نمادی از این عهد و پیمان مقدس رد و بدل می‌شود. این انگشتر را می‌توان از جنس‌های مختلفی تولید کرد. چرا که استفاده از انگشتر ازدواج طلا برای آقایان مشکلات سلامتی به همراه دارد. از این رو برای آنها از انواع پلاتینی یا نقره‌‌ای استفاده می‌شود.

انگشتر نقره سولیتر زنانه طرح رویا

انگشتر نقره سولیتر زنانه طرح رویا – کد 2435

قدمت استفاده از انگشتر در مراسم ازدواج سال‌های گذشته و زمانی که روم باستان از شکوه و جلال برخوردار بود بازمی‌گردد. انگشتر ازدواج را در انگشت دوم قرار می‌دهند. و از آن به عنوان نشانه علاقه قلبی بین زوج تعبیر می‌شود.

انگشتر­ مذهبی

انگشتر‌ مذهبی بر اساس اعتقادات مذهبی یا مکاتب فکری بسیار گسترده می‌باشند. این نوع در میان مردم رواج دارند و در بسیاری از روایات استفاده از سنگ عقیق یمنی و … برای آقایان توصیه شده است.

انگشتر عقیق یمن خطی

انگشتر عقیق یمن با حکاکی انا خادم الحسین المظلوم استاد حیدر – کد 10895

مستندات فراوانی وجود دارد که دال بر وجود چنین انگشترهایی در دین مبین اسلام یا دیگر ادیان می‌باشد. انگشترهای عقیق، انگشتر نقره حرز دار، انگشتر شرف شمس، دُر نجف، حدید، زمرد، یاقوت، فیروزه،و انگشترهایی با حکاکی نام ائمه اطهار از انگشتر هایی هستند که پوشیدن هر کدام مزایای خاص خود را دارد.

انگشترهای طلسم

نوع دیگری از انگشتر، انگشتر طلسم و یا نام دارد که بر اساس اوراد خاص و مراسم‌هایی که در زمان‌های مقرر انجام می‌شود؛ تولید می‌گردد. این انگشتر را بر اساس اعتقاداتی که وجود دارد به عنوان کارگشا ،جذب کننده محبت، تیربند، زبان بند و… استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که بسیاری از آنها بر اساس خرافات تولید و به فروش می‌رسند.

انگشتر حرزدار استاد ضابطی

انگشتر نقره حرزدار استاد ضابطی مردانه – کد 8471

لازم به ذکر است که در فروشگاه جواهرمال تعداد محدودی انگشتر حرزدار مردانه و انگشتر های شرف الشمس که به نوعی از این دسته انگشترها محسوب می شوند موجود می باشد.

انگشترهای خیاطی

انگشتری بعدی انگشتر خیاطی است که در قدیم به عنوان تکیه گاه در انتهای سوزن مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
این انگشترهای زنانه در انواع سلطنتی و درباری وجود داشتند. برخی بسیار زیبا با جواهرکاری بدیع ساخته می‌شودند. این انگشتر‌ها را می‌توان در زمره انگشتر نقره دانست.

انگشتر خیاطی

نمونه های انگشتر خیاطی

انگشتر هوشمند

انگشتر هوشمند آخرین نوع انگشتری است که به شما معرفی می‌کنیم. این نوع انگشترها از فناوری‌های نوین ساخته شده است.

مقاصد خاصی پشت تولید این نوع انگشترها بوده است. برای مثال بسیاری از آنها می‌توانند پرداخت‌های بانکی شما را مدیریت کرده و یا علائم حیاتی و موقعیت مکانی شما را مخابره کنند. این انگشترها جزو فناوری‌های پوشیدنی امروزی به حساب می‌آیند.

انگشترهای هوشمند

طرح کانسپت انگشتر هوشمند

انگشترهایی که امروزه منسوخ شده ­اند!

انگشتر مُهر

یکی دیگر از انواع انگشتر، انگشتر مُهر است. این شکل استفاده، به زمان‌های پیش از اسلام و در هویت بخشی به بسیاری از مکاتبات و اسناد باز می‌گردد. معمولا در این انگشترها قسمتی از نگین انگشتر دارای علامتی است که به طور اختصاصی به موضوعی خاص، موقعیتی اجتماعی، سیاسی مذهبی و … اشاره دارد.

انگشترهای مهر

نمونه ای از انگشتر مُهری

در گذشته و تا همین چند دهه پیش و در اواخر دوره پهلوی نیز در ایران از این نوع استفاده می‌شد. در واقع می‌توان گفت این انگشتر نقش امضا را برای گذشتگان ایفا می‌کرده است.

امروزه هم برخی افراد مهر خاتم انگشتری نقره را به جای مهر یا امضا مورد استفاده قرار می‌دهند.

انگشترهای پادشاهی

نوع دیگری از انگشتر که امروزه دیگر وجود ندارد انگشتر پادشاهی می‌باشد. انگشتری که حلقه آن عموماً از نقره ساخته می‌شده است و به هنگام مرگ یا جابجایی قدرت به فرمانروای جدید ارث می‌رسید. این انگشتر از جمله گرانبها‌ترین انگشترها طبقه‌بندی می‌شود.

انگشترهای پادشاهی

نمونه ای از انگشتر پادشاهی

از مشهورترین انگشتر‌های پادشاهی می‌توان به انگشتر حضرت سلیمان اشاره کرد. خاتم حضرت سلیمان نیروهای ویژه را با استفاده از این انگشتر منتقل می‌کرده است. بسیاری معتقدند این انگشتر در ید حضرت مهدی (عج) قرار دارد.

انگشتر کمانگیری

انگشتر کمانگیری به گروه خاصی از انگشترهای اطلاق می‌شود که کمانداران از آن‌ها به منظور نگه داشتن زه کمان استفاده می‌کنند.

 هندسه ساخت این انگشترها به صورتی است که هنگام رهاسازی تیر، آسیبی به انگشتان وارد نشود. البته امروزه استفاده از چنین انگشترهایی به دلیل از بین رفتن کاربرد آنها دیگر وجود ندارد.

 

سخن پایانی

دنیای انگشتر‌ها دنیای بسیار گسترده ای است. آنها در انواع انگشترهای مردانه ، انگشتر زنانه و … تولید می‌شوند. شما با استفاده از سایت جواهرمال، می‌توانید بهترین و جدیدترین مدلهای انگشتر را در دسترس داشته باشید و به صورت اینترنتی خرید خود را در لحظه انجام دهید تا در کمترین زمان ممکن برای شما ارسال گردد.

3.9 - 10 رأی

دیدگاهتان را بنویسید