سنگ شناسی

سنگ الماس چیست؟ بررسی انواع و خواص الماس طبیعی

خواص سنگ الماس چیست

سنگ الماس چیست؟ عکس انواع الماس، ویژگی ها و خواص الماس طبیعی و خواص درمانی این گوهر زیبا، نحوه تشخیص و مشخصات الماس اصل و همچین نحوه نگهداری از این جواهر گران قیمت. اگر دنبال پاسخ این سوال ها هستید همراه ما باشید تا انتهای این مقاله …

سنگ الماس چیست

الماس در کتب مذهبی و تاریخی تورات به‌عنوان سخت‌ترین سنگ جهان بدین گونه یادشده است:

بلکه پیشانی تو را مثل الماس از سنگ خارا سخت‌تر گردانیم. (باب 3 آیه 9)

در کتاب‌های تاریخی در ارتباط با قدمت کشف این گوهر این‌چنین ذکرشده است:

به دلیل استحکام سخت این جواهر یا سنگ قیمتی در یونان به آن Adamao به مفهوم “من مطیع می‌سازم ” گفته می‌شد. این واژه از کلمه آداماس (Adamas) به معنی فناناپذیر گرفته‌شده بود. درنهایت امروزه گوهر الماس با مترادف این کلمه یعنی Diamond شناخته می‌شود.. البته تاریخ دقیق استفاده از این واژه مشخص نشده است. ضمن اینکه این کلمه درگذشته به دومین سنگ سخت جهان یعنی کروندوم تعلق داشت که در حقیقت از گروه سنگ‌های خانواده یاقوت می‌باشد.

تصویر الماس

تصویر الماس (عکس یکی از انواع سنگ الماس)

مشخصات سنگ الماس

جدول خصوصیات شیمیایی
ترکیب شیمیایی کربن کریستالیزه شده
رنگ بی‌رنگ، زرد و قهوه‌ای به‌ندرت سبز، آبی و متمایل به قرمز و نارنجی و سیاه
رنگ خاکه بدون رنگ
شفافیت شفاف تا کاملاً کدر
رخ کامل
جلا شیشه‌ای
ضریب شکست نور 2.419 – 2.417
شکست دوگانه ندارد
سختی موس 10
وزن مخصوص 3.53 – 3.50
سیستم کریستالی مکعبی

کشف اولین سنگ الماس

تخمین دوران پیدایش و شناخت سنگ الماس طبیعی به حدود 3.3 میلیارد سال قبل مربوط می‌شود. این گوهر گران‌بها از دوران باستان برای انسان‌ها آشنا بود. همچنین در هزاران سال پیش این گوهر در هند و در رسوبات رودخانه‌ای یافت شده است. تحقیقات امروزه حاکی از آن است که حجم بسیاری از معادن این جواهر نایاب در کشور هند قرار داشته که قدمت برخی از این معادن به قرن چهارم قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

یکی از بزرگ‌ترین معادن الماس هند، گلکوندا نام داشت. این نام درگذشته به‌عنوان نمادی از ثروت بی‌نهایت معرفی‌شده بود. وجود مقادیر زیادی از آن در چشم و بدنه مجسمه هندو نیز دلیلی بر این اثبات این گفته است. بنا بر افسانه‌ها الماس کوه نور به سلطان کارنا که در 6000 سال قبل از پادشاهی آنگا بوده تعلق داشته است.

سنگ الماس چیست؟ بررسی انواع و خواص الماس طبیعی

چگونگی تشکیل و ویژگی های این گوهر گران قیمت

این سنگ زیبا در دما و فشار بسیار بلایی که تنها در حدود صد مایلی اعماق زمین یافت شده، تشکیل می‌شود. کربن موجود در عمق 120 تا 200 کیلومتری قسمت گوشته زمین در درجه 900 تا 1300 سانتی‌گراد و با فشار حدود 45000 bar کریستالیزه شده و به الماس اصل و طبیعی تبدیل می‌شوند. اغلب الماسها در زمان فوران آتش‌فشان‌ها به‌صورت مخروطی به سطح زمین منتقل‌شده‌اند.
در زمان فوران آتش‌فشان‌ها به دلیل حرکات عمودی کوه‌زائی یا قاره رزایی رخ‌داده در گوشته زمین، تکه‌هایی از سنگ گوشته کنده‌شده و بدون ذوب شدن به سطح زمین می‌رسند. فوران انجام‌شده حاوی تکه سنگ‌هایی از جنس این سنگ قیمتی هستند.

[irp posts=”46515″ name=”الماس روسی ( موزانایت ) چیست”]

رنگ ها و ویژگی های انواع الماس

رنگ انواع الماس تأثیر بسیاری در تعیین قیمت آن دارد. برخی از سنگ های قیمتی بر اساس نوع و مقدار ناخالصی‌ها رنگ خاصی به خود می‌گیرند اما الماسها از این قاعده مستثنا هستند. این گوهر زیبا اغلب بر اساس میزان نیتروژن دره بندی می‌شود. نیتروژن موجود در این گوهر سبب ایجاد رنگ زرد و وجود کربن در شبکه کریستالین آن باعث ایجاد رنگ آبی در آن می‌شود..

عکس انواع الماس

عکس انواع الماس

بلورهای این سنگ زیبا در رنگ‌های مختلفی دیده می‌شود. البته رنگ متداول این جواهر گران، سفید، سفید مایل به زرد، قهوه‌ای و یا آبی هست.

الماس‌هایی با رنگ آبی امروزه در کشور برزیل و اندونزی یافت شده است.

الماسهایی با رنگ سبز، قرمز، بنفش، قهوه‌ای تند، نارنجی، صورتی، زرد سیر بسیار نادر بوده و به‌عنوان الماس های فانتزی شناخته می‌شوند. این نوع از جواهرات اغلب از سوی کلکسیونرها موردتوجه قرارگرفته‌اند

عامل ایجاد رنگ صورتی در این گوهر همانند رنگ قهوه‌ای است. گاه نیز با هر دورنگ قهوه‌ای و صورتی دیده می‌شود. در سال 2013 گوهر الماس نادری به صورتی پینک استار با وزن 59.6 قیراط و باارزشی بیشتر از 60 میلیون دلار به فروش گذاشته شد.

درصورتی‌که اتم مای این سنگ غنی از عنصر هیدروژن باشد، این سنگ قیمتی سبز رنگ می‌شود.

جالب است بدانید گونه‌ای از انواع الماس ها بانام Chameleon (آفتاب‌پرست) وجود داشته که تغییر رنگ می‌دهند. تغییر رنگ این گوهر از سبز خاکستری به زرد روشن است. این گوهر زمانی ایجاد می‌شود که در مدت یک روز و یا بیشتر در الکل مشتعل با حرارت 200 تا 300 درجه سانتی‌گراد قرار گیرد.

به‌تازگی از معدن Argyle واقع از ایتالیا الماسهایی به رنگ نارنجی خالص که نادرترین نوع فانتزی این گوهر است، یافت شده است. عکس الماس نارنجی و سایر رنگ های آن را میتوانید در مقاله پیشنهادی زیر مشاهده نمایید.

[irp posts=”60076″ name=”آشنایی با انواع رنگ های مختلف سنگ الماس و ارزش آنها”]

خواص فیزیکی الماس طبیعی چیست

از خواص فیزیکی الماس میتوان به طول عمر و تندرستی اشاره کرد. همچنین تصفیه‌کننده اعضای بدن، تقویت‌کننده حافظه، کلیه، شانه‌ها، اعصاب، کیسه صفرا هست.

در باورهای گذشته انواع سنگ الماس به دلیل سختی زیاد و زیبایی خیره‌کننده (مشاهده عکس های الماس گویای این موضوع است)، با خورشید در ارتباط با بوده و انرژی بالایی دارد.

از این گوهر جهت دفع سحر و جادو و افزایش قوت جسمانی استفاده می‌شد.

در فرهنگ‌های مختلف از آن به‌عنوان سنگ محافظت نیز یاد می‌گردد.

در منابع قدیم ایرانی این سنگ دارای طبع خشک و سرد است و بستن آن بر روی شکم سبب رفع دل‌پیچه و مشکلات معده می‌شود. همچنین در اطفال موجب جلوگیری از صرع می‌گردد (معرفه الجواهر)

ابن‌سینا و حکیم جرجانی ذکر کرده‌اند الماس زهر کشنده است اما از گفته ابوریحان بیرونی گوید که آن را به سنگ خورانده‌اند و هیچ تأثیری روی آن نداشته است! برخی نیز گفته‌اند خاصیت زدایندگی این گوهر باعث جلا دادن دندان‌ها و حتی ریختن آن‌ها می‌شود. (الصیدنه /263)

بررسی خواص الماس طبیعی

بررسی خواص الماس طبیعی

خواص درمانی روحی و روانی و ماورائی

از خواص سنگ الماس میتوان گفت در فعال‌سازی لوب پیش پیشانی که محل اغلب توانایی‌های بعد الطبیعه و هوشیاری شهودی است کاربرد دارد.

بلورهای الماس مبدل‌هایی هستند که انرژی‌های ارتعاشی با بسامد بالا را برای هوشیاری بیشتر در اختیار انسان می‌گذارد.

از این سنگ ارزشمند جهت تقویت چاکرا چهارم، ششم و هفتم (قلب، چشم سوم و تاج) استفاده می‌شود.

یکی از خواص الماس تسهیل‌کننده ورود به سطوح بالاتر ارتعاشی روانی بوده که به‌واسطه رنگ بی‌نظیر آن د در فرد پدید می‌آید.

موجب تقویت تمرکز، هوشیاری فرد بر روی روی‌ای‌ای فردی و اهداف می‌شود.

این سنگ می‌تواند اثرات سایر سنگ‌های نظیر مولداویست، فناکیت، آززتولیت، هردریت، سلستین، شیشه آسمانی طلایی لیبی، شیشه آسمانی تبتی و بسیاری دیگر را تقویت و چند برابر سازد.

انواع الماس موجب ایجاد حس وفاداری، امید، خلوص شده و افزایش‌دهنده عشق است. این گوهر بر روی حوزه‌های احساسی و جهت تقویت قدرت تمامی سطوح احساسی عمل می‌کند.

[irp posts=”59198″ name=”لیست گران قیمت ترین سنگ های قیمتی و جواهرات دنیا”]

معادن این جواهر زیبا در جهان

همان‌طور که گفته شد کشور هندوستان در رتبه اول معادن الماس جهان قرارگرفته است. به‌صورت تقریبی تا سال 1866 حدود 12 میلیون قیراط از این گوهر توسط معادن چین هند کشف‌شده بود. البته امروزه تنها یک معدن در ایالت مادیاپرهند فعال هست. برزیل نیز دومین کشور تولیدکننده این جواهر در نیمه اول قرن هجدهم بوده و در دوران جدید آفریقا جنوبی به‌عنوان سومین منطقه دارای معدن الماس شناخته‌شده است.

معادن الماس

معادن الماس در جهان

نحوه نگهداری از جواهر الماس اصل

با توجه به اینکه انواع الماس غبار را به خود جذب می‌کند، از تماس آن با مواد شوینده حاوی کلر، اسپری و رنگ مو، لوسیون ها، صابون‌ها و عرق بدن و چربی‌های طبیعی پوست خودداری کنید. را که این مواد موجب ایجاد لایه‌ای جرم روی آن می‌شود. این مورد تضعیف خواص الماس و کاهش درخشندگی آن را به همراه خواهد داشت.

 انگشتر الماس اصل طرح دلناز زنانه - کد 2185

انگشتر الماس اصل طرح دلناز زنانه – کد 2185

جهت از بین بدن جرم ایجادشده بر روی جواهر الماس بهتر از مقداری پاک‌کننده حاوی آمونیم بدون کلرینه و یا صابون مایع بسیار ضعیف واب ولرم استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود آن را برای مدت 30 دقیق در آن خیس کرده و درنهایت با مسواک، آن را پاک‌کنید.

با توجه به سختی این گوهر، جواهرات الماس را جدا از سایرین نگهداری کنید چرا که ممکن است بر روی دیگر جواهرات شما خش ایجاد کند.

اگر پاسخ سوال خود را در خصوص پرسش الماس چیست و چه خواصی دارد یافتید نظر خود را برای ما بنویسید. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید مقالات مرتبط پیشنهادی را مطالعه نمایید.

[irp posts=”49443″ name=”الماس و برلیان چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟”]

4.4 - 10 رأی

دیدگاهتان را بنویسید