مقالات عمومی

شرف الشمس – رمز گشایی و خواص اسرار آمیز این حرز

خواص نگین انگشتر شرف الشمس

در ادامه شمارا با رموز حکاکی شرف الشمس و نظر بزرگان دین در این دعا ارزشمند بررسی خواهیم کرد. بامطالعه این مطلب شما با آداب حکاکی این دعا و نیز رمزگشایی آن آشنا می‌شوید.

شرف الشمس - رمز گشایی و خواص اسرار آمیز این حرز

حرز شرف الشمس چگونه رمزگشایی میشود؟

گفته‌شده است هرساله در روز 19 فرودین و درزمانی که خورشید در مکان خاصی از آسمان قرار می‌گیرید حالتی مانند شب قدر ایجاد می‌شود که در این روز خورشید به‌صورت مستقیم به سایر کواکب روز زمین تسلط بیشتری داشته و آداب و روش خاصی برای این روز بیان‌شده است.

حرز شرف الشمس که بر روی عقیق زردرنگ حکاکی شده، شامل پنج اسم اعظم خداوند است. این حکاکی می‌بایست با آداب خاصی انجام شود.

این پنج اسم خداوند عبارت‌اند از اسامی مبارکه: نور- مؤمن – رحمن – جمیل – الله

البته به‌جای نوشتن کامل این اسامی از 5 حرف اول آن‌ها یعنی ن.م.ر.ج.ا استفاده می‌شود. این نقش دارای 13 حرف است که 4 حرف آن از تورات، 4 حرف از انجیل و 5 حرف از قرآن مجید گرداوری شده است. در ادامه تصویری از نقش شر الشمس آورده شده است.

در حالت معمول حرز شرف الشمس بر روی نگین عقیق زردرنگ انجام می‌شود اما انجام این حکاکی بر روی هر جسم زردرنگی نیز حتی کاغذ زردرنگ امکان‌پذیر است. البته توجه داشته باشید انجام حکاکی این حرز یا دعا توسط هر شخصی نمی‌تواند انجام شود انجام آن نیازمند رعایت موارد و احکام خاصی است. برای مثال شخص حکاک می‌بایست پاک و آگاه باشد و نمی‌توان یک را خط را دو بار حکاکی کند.

در انجام حکاکی شرف الشمس از خطوط خاصی که برای انجام این کار نقل‌شده استفاده می‌شود. یکی از این موارد استفاده از حروف ابجد است که نشان‌دهنده همین اسامی مبارکه است. در حقیقت این حروفی بوده که از کتب اسمانی قران، انجیل و تورات گرفته‌شده است. البته حکاکان از هان کلمات به‌صورت رمزی که توسط شیخ بهایی بیان‌شده است استفاده می‌کنند.

بسیاری از بزرگان دینی بر این عقیده هستند که اگر شرف الشمس به‌درستی حکاکی شده باشد نیازی به تمدید هرساله آن نیست اما برخی از افراد بعد از انجام حکاکی هرساله در روز 19 فرودین آن را بازنویسی و می‌کنند.

نظر برخی از علما در ارتباط با حرز شرف الشمس

شرف الشمس - رمز گشایی و خواص اسرار آمیز این حرز

حضرت آیت‌الله مبشر کاشانی در رابطه با این حرز نکات جالبی بیان کرده و آن را بخشی از علوم غریبه دانسته همچنین فرموده:

“متأخرین در چند قرن گذشته حرز شرف الشمس را معتبر می‌دانند و مباحثاتی در مورد شرف الشمس و روش گسترش آن به شکل مربع یا مسبع و غیره و نیز آثار و برکات آن مطالبی ذکر کرده‌اند و برخی آن را مأخوذ از اسامی اعظم تلقی کرده‌اند و در کتب جواهر مکنونه که از کتاب‌های خطی اذکار می‌باشد و همچنین در کتب السحاب اللئالی تالیف سید عبدالله بوشهری و کتاب‌های دیگر، خواصی ازجمله دفع فقر و بیماری‌ها و محافظت از گزند جانوران و ایمنی از بلایا و دریافت عزت و بزرگی بیان‌شده است.”

ایشان در ادامه بیان کرده: “کفعمی هم در کتاب جنت الواقیه بیان کرده است که این حروف شکل اسامی اعظم می‌باشد و در برخی کتاب‌های علمای شیعه مشاهده کردیم که این شکل از امام علی علیه السلام می‌باشد.”

مرحوم شیخ بهائی نیز در کتب سرالمستتر، در مورد این شکل که بعضاً به شرف الشمس مشهور شده مطالبی بیان کرده‌اند.”
آیت‌الله مبشر کاشانی در پایان، به آداب و زمان و کیفیت حکاکی این حرز نیز اشاره کردند و یادآور شدند: ” می‌گویند که دعای شرف الشمس می‌بایست در روز ۱۹ حمل که برابر با روز ۱۹ فروردین می‌باشد از طلوع آفتاب تا ظهر (در ساعات هرسال توسط منجمان تعیین می‌گردد) بر روی نگین عقیق زرد و در صورت عدم وجود نگین عقیق زرد بر روی کاغذ زردی نوشته شود و با خود همراه داشته باشید ولی در تجدید آن در روز یادشده در سال‌های بعد شرط نشده است و نیازی به بازنویسی آن نیست.”

علاوه برآیت الله مبشر کاشانی، حضرت آیت‌الله روحانی نیز بخش‌های خواندنی دیگری از حرز شرف الشمس را گفته‌اند و مکتوب کرده‌اند:
“اهل این‌گونه فنون بیان می‌کنند که اگر یک‌بار این حرز به روش مخصوص خودش حکاکی شود، دیگر نیازی به تکرار در سال‌های بعدی نیست و اثرش باقی می‌ماند، ولی چون در طریقه نوشتن آن اختلاف است، مانند شکل ستاره آن یا حرف میم آن، برخی به همه وجوه حرز شرف الشمس را می‌نویسند، به‌طور مثال یک‌بار با ستاره پنج گوشه و بار دیگر با ستاره شش‌گوشه آن را حکاکی می‌کنند.”

ایشان در انتهای جوابیه خود به پرسش خبرنگاران بازنویسی برای داشتن خواص شرف الشمس در هرسال را لازم ندانسته و بیان کردند:
“درهرصورت تجدید حرز شرف الشمس در ۱۹ فروردین هرسال توصیه نمی‌شود و نیازی به این کار نیست.”

شرف الشمس - رمز گشایی و خواص اسرار آمیز این حرز

خواص شرف الشمس

به همراه داشتن حرز شرف الشمس به هر صورتی که باشد (انگشتر، گردنبند، نگین و …) سبب ایمن ماندن شخص در سفر و حفاظت از جان انسان و همچنین دور کردن بلاها می‌شود.

از دیگر خواص شرف الشمس می‌توان به افزایش رزق و روزی و به خیر و نیکى فرزندان اشاره داشت.

آرامش خیال و دفع چشم بد، برآورده شدن خواسته‌ها بهبود بخشیدن بیماری‌های جسمی و روحی و بخصوص افزایش قدرت و بنیه بدنی نیز از دیگر خواص شرف الشمس است.

از طرفی استفاده از سنگ عقیق زردرنگ سبب تصفیه دستگاه گوارش، جذب و هضم غذا، بهبود عملکرد سیستم گردش خون، لوزالمعده و غدد پانکراس و دیواره مربوط با این دو غدد تأثیر می‌شود.

شرف الشمس - رمز گشایی و خواص اسرار آمیز این حرز

خواص شرف الشمس از دیدگاه معصومین

همان‌طور که همه ما میدانیم امید اول ما خداوند و اهل‌بیت عصمت و طهارت هستند که می‌بایست حاجات خود را از خدا بخواهیم و در کنار آن استفاده از حرز شرف الشمس می‌تواند مفید باشد.

خواص شرف الشمس را از دو جنبه می‌تواند بررسی کرد:

  • خواص سنگ عقیق
  • خواص و قدرت اسامی اعظم خداوند که در پشت نگین به‌عنوان حرز شرف الشمس حکاکی می‌گردد

برخی از خواص شرف الشمس مانند از بین بردن فقر و افزایش رزق و روزی، حفاظت از جان و مال، درمان بیماری‌ها و حفاظت از گزند جانوران و ایمنی از بلایا و دشمنان و افزایش عزت و مقام می‌باشد.

شرف الشمس - رمز گشایی و خواص اسرار آمیز این حرز

در ادامه بحث به ذکر تعدادی از احداث در باب عقیق و ذکر شرف الشمس پرداخته ایم:

۱- امام موسی کاظم (ع) در حدیثی فرموده‌اند انگشتر زرد در دست کنید که سبب آسانی می‌باشد و در آن هیچ دشواری نباشد.
۲- پیامبر (ص) نیز فرموده‌اند: هر شخصی که یکی از عقیق‌های سفید و زرد و سرخ را در دست داشته باشد جز خیر و نیکی و افزایش روزی و سلامتی از جمیع بلاها نمی‌بیند و از شر انسان ظالم و از هر چه آدمی از آن می‌ترسد و حذر می‌کند در امان می‌ماند.
۳- امام صادق (ع) فرموده‌اند: انگشتر عقیق سبب ایمنی در سفر می‌باشد.
۴- پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: انگشتر عقیق در دست داشته باشید مادامی‌که آدم آن را با خود همراه داشته باشد اندوهی به او نمی‌رسد.
۵- امام صادق (ع) فرموده‌اند: انگشتر عقیق در دست داشته باشید که مبارک بوده و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیکی است.
۶- پیامبر (ص) می‌فرمایند: هر کس که انگشتر عقیق در دست کند حاجتش برآورده خواهد شد.
۷- امام علی (ع) نیز می‌فرمایند: دو رکعت نماز با انگشتر عقیق بهتر می‌باشد از هزار رکعت بدون سنگ عقیق.

آیا می‌توان با حرز شرف الشمس وارد دستشویی شد؟

دعای شرف الشمس به صورت رمزی و با حروف ابجد نوشته می‌شود و لازم نیست برای دست زدن و همراه داشتن آن دائماً با وضو بود، همچنین همراه داشتن آن در دستشویی و حمام هیچ مشکلی ندارد.

شرف الشمس - رمز گشایی و خواص اسرار آمیز این حرز

برخی از آداب حکاکی

  • خواندن دو رکعت نماز توسط فرد حکاکی
  • انجام حکاکی می‌بایست روبه‌قبله انجام شود
  • فرد حکاکی می‌بایست پا و دور از هرگونه کثیفی و نجاست باشد

آداب بیشتر حکاکی این حرز در کتب معتبر ذکرشده که در ادامه برخی از آن‌ها بیان گردیده است:

منابع معتبر در مورد این حرز

۱- مرحوم شیخ بهائی در کتاب سرّ المستتر بیان کردند: که این ذکر را باید در روز ۱۹ حمل که برابر با روز ۱۹ فروردین می‌باشد، در ساعات مشخص‌شده بر روی عقیق زرد و در صورت وجود نداشتن عقیق زرد بر روی کاغذ زردرنگی نوشته و همراه شخص باشد.
۲- در کتاب «جنه‏ الوافیه» معروف به «مصباح کفعمی» نقل‌شده است: این حروف (حرز شرف شمس) شکل اسم‌های اعظم خدا می‌باشد، همچنین در حاشیه کتاب یادشده می‌گوید: در برخی از کتاب‌های شیعه دیدم که از امیرالمؤمنین (ع) بیان‌شده است. (بحارالانوار، ج ۵۴، ص ۲۲٫)
۳- در کتاب «هزار و یک نکته»، نکته ۹۷۷، تألیف آیت‌الله حسن‌زاده آملی نیز مطالبی مربوط به خواص شرف الشمس آمده است.

۴- در کتاب ریحانه الادب هم زیر اسم  “ابو البدر ” از دانشمندان قدیم شهر اردبیل، به نقل از او توضیح مفصلی در مورد خواص شرف الشمس و حروف آن و اشعاری که به امیر المومنین (ع) در رابطه با این حروف منسوب است و روش نوشتن این حروف داده است.(ریحانه الادب، مدرس تبریزی، ج ۷، ص ۲۳-۲۴، چ چهارم، تهران، خیام، ۱۳۷۴)
۵- دانشمند دانا مبشر کاشانی در کتاب خود به زمان، آداب و نحوه نگارش این ذکر اشاره‌کرده است.
۶- در کتاب “جواهر مکنونه ” که از کتب خطی اذکار می‌باشد به خواص شرف الشمس اشاره‌شده است.
۷- حضرت آیت‌الله مظاهری بیان کرده‌اند: “می‌توان به حرز شرف الشمس و خواص شرف الشمس اعتماد کرد.”
۸- در کتاب‌های قدیمی مثل «السحاب اللئالی» تألیف سید عبدالله بوشهری نقل‌شده این ذکر از علوم غریبه می‌باشد و ازجمله خواص شرف الشمس می‌توان به دفع فقر و بیماری‌ها و محافظت صاحب آن از گزند جانوران و ایمنی از بلایا و دریافت عزت و بزرگی اشاره کرد.

4.3 - 3 رأی

2 دیدگاه در “شرف الشمس – رمز گشایی و خواص اسرار آمیز این حرز

  1. حسن آبرکار گفت:

    بسیار جالب و اموزنده بود، خداقوت

    1. علیرضا رحیم زاده گفت:

      با تشکر از همراهی شما …

دیدگاهتان را بنویسید