مقالات عمومی

فضیلت استفاده از سنگهای قیمتی از گفته ائمه و معصومین

فضیلت های استفاده از سنگهای قیمتی

احادیث ائمه و سخنان امامان در ارتباط با ثواب استفاده از سنگهای قیمتی

روایات و احادیث مربوط به فضیلت استفاده از سنگ عقیق یکی از موارده فضیلت استفاده از سنگهای قیمتی می باشد. که مکرراً توسط ائمه و امامان معصوم ما یاد شده و یسیار مورد اهمیت بوده است. در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

انگشترهای عقیق یمنی اصل

انگشتر عقیق یمنی مردانه

در آیه 55 سوره مائده آمده است: «مرد فقیری داخل مسجد شد و از اصحاب درخواست کمک کرد. حضرت علی(ع) درحالی که به رکوع می رفت انگشتر خود را به او بخشید.» در کتب تاریخی آمده است آن انگشتر عقیق بوده است.

در اصول کافی آمده است، امام رضا (ع) در مورد فواید و فضیلت استفاده از سنگ عقیق می‌فرمایند: « استفاده کردن از انگشتر عقیق، سبب می‌شود تا فقر و هم‌چنین نفاق از بین برود. »

از امام صادق (ع) نقل‌شده است: « انگشتر یاقوت به دست کنید زیرا که مستحب است.  ثواب بسیار دارد و همچنین فقر را دور می‌کند. »

امام رضا (ع) درباره یاقوت فرموده‌اند: «انگشتر یاقوت در دست کنید که پریشانی‌ها و نگرانی‌ها را از شما دور می‌کند.»

امام سجاد (ع) به نقل از پیامبر (ص) فرموده‌اند: «هر کسی انگشتر عقیق در دست کند و به نیایش بپردازد، خداوند حوائج و خواسته‌هایش را اجابت خواهد کرد.»

 

فضیلت استفاده از سنگهای قیمتی

انگشتر عقیق یمنی با حکاکی یا ابا عبدالله الحسین

امام علی(ع) چهار انگشتر در دست داشته‌اند که یکی از آن‌ها انگشتر فیروزه بوده است. و حضرت آن را برای پیروزی در برابر مشکلات به دست می‌کرده‌اند. به همین خاطر در عربی به فیروزه «ظفر» گفته می‌شود که به معنای پیروزی است.

امام علی(ع) درباره انگشتر زمرد فرموده‌اند: « انگشتر زمرد باعث آسان شدن کارها و گره‌گشایی در امور می‌شود.»

امام صادق(ع) می‌فرمایند: « در نجف بسیار ارزشمند است. هر کس آن را به دست کند و به آن نگاه کند ثواب زیارتی همچون زیارت حج نصیبش می‌گردد.»

در روایت‌ها، توصیه‌شده که برای بهره بردن از فضیلت استفاده از سنگهای قیمتی ، اسم و یا آیات خاصی بر روی آنها نوشته شود.

ذکز عباراتی از قیبل اسامی خداوند، عبارت‌های قرآنی کوتاه و یا عبارت‌هایی در خصوص مدح و ستایش پروردگار، همچون انگشتر شرف الشمس ثواب یسیاری دارد.

 

انگشتر عقیق یمنی با حکاکی شرف الشمس

انگشتر عقیق یمن با حکاکی یا سریع الرضا مردانه – کد 10226

آیات نورانی قرآن کریم که بر روی لوح حضرت داوود حک می‌شوند :

ولَقَدْ آتَیْنَا دَاوُودَ وَسُلَیْمَانَ عِلْمًا ۖ وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی فَضَّلَنَا عَلَىٰ کَثِیرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ ( سوره نمل آیه 15 )

و وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ وَ قالَ یا أَیُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّیْرِ وَ أُوتینا مِنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ إِنَّ هذا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبینُ ( سوره نمل آیه 16)

این آیات شریف لوح اعظم داوود (ع) بر روی سنگ حدید حک شده است. همراه داشتن آن برای حفاظت شدن در برابر خطرات، شیطان و آفت‌ها مناسب است.

همچنین سبب شرف و بزرگی در دنیا و آخرت می‌گردد. سبب سعادت در زندگی دنیوی و ایجاد مهر و محبت بین زن و شوهر و جلب قلوب شده. و تقویت حرارت قلبی، مهر و محبت فراوان و همچنین لطف و مرحمت خداوند عالم را به همراه خواهد داشت .

 

انگشتر نقره مردانه با حکاکی یا فاطمه الزهرا

انگشتر نقره مردانه با حکاکی یا فاطمه الزهرا

امام صادق (علیه‌السلام) : دوست دارم هر مؤمنی پنج انگشتر در دست کند:

  1. عقیق برای دفع فقر و تنگدستی
  2. فیروزه بابت گشایش کار
  3. یاقوت بابت دفع پریشانی
  4. حدید بابت غلبه بر دشمنان
  5. در نجف بابت سهولت امور

نقل‌شده حضرت امیرالمؤمنین (ع) چهار انگشتر در دست می‌کردند:

  1. انگشتر یاقوت برای شرافت و زینتش
  2. فیروزه برای نصرت و یاریش
  3. حدید صینی برای قوتش
  4. عقیق برای دفع دشمنان و بلاها

در حدیثی از حضرت رضا (ع) آمده است: یکی از فضیلت های استفاده از سنگهای قیمتی ، استفاده از سنگ عقیق است. که فقر و تنگدستی را برطرف کرده. و  همچنین در دست کردن انگشتر عقیق، نفاق را زایل می‌کند.

در حدیثی از امام جعفر صادق(ع) آمده است: که انگشتر عقیق در دست کنید که فضیلت استفاده از سنگ عقیق بسیار است. هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد، امید است که عاقبتش به خیر و نیکی باشد.

 

فضیلت استفاده از سنگهای قیمتی

انگشتر نقره مردانه عقیق یمنی

از ربیعه الروای منقول است که در دست امام زین‌العابدین(ع) انگشتر عقیق دید. پرسید که این چه نگینی است؟ فرمود که این عقیق رومی است.  حضرت رسول(ص) فرمود که هرکه انگشتر عقیق در دست داشته باشد، حاجتش برآورده می‌شود.

از امام صادق(ع) نقل‌شده است که انگشتر عقیق ایمنی در سفر را به همراه دارد. و در حدیث دیگر از آن حضرت منقول است که هرکه انگشتری بگیرد که نگینش عقیق باشد، پریشان نشود و عاقبتش نیکو باشد.

در حدیث دیگر واردشده که حاکمی پی شخصی فرستاده بود به سبب جرمی، حضرت صادق(ع) فرمود که انگشتر عقیق به او برسانید. چنان کردند، مکروهی به او نرسید.

در روایت دیگر منقول است که دو رکعت نماز با انگشتر عقیق یمنی بهتر است از هزار رکعت که با انگشتر عقیق نباشد.

این روایات و احادیث تنها بخشی از اهمیت فضیلت استفاده از سنگهای قیمتی را بیان می کند. زیرا سخنان فراوان دیگری در این خصوص مطرح شده که همچنین در اکثر آنها در باب ثواب استفاده از انگشتر عقیق نکات فراوانی ذکر شده است.

لازم به ذکر است، حهت آشنایی بیشتر با سنگ عقیق و ویژگی های آن می توانید به مقاله عقیق و خواص درمانی این سنگ مراجعه نمایید.

4.2 - 4 رأی

دیدگاهتان را بنویسید