مقالات عمومی

الماس و برلیان چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

الماس و برلیان چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

تفاوت الماس و برلیان چیست ؟

در ابتدا باید به پرسید آیا برلیان همان آلماس است ؟ چنانچه شما نیز فکر می کنید برلیان در حیقت همان الماس است سخت در اشتباه هستید و این موضوع کاملاً غلط است در ادامه این مقاله به تفاوت هایی بین الماس و برلیان اشاره کرده ایم که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید.

برلیان و الماس چه فرقی با هم دارند؟

همان‌طور که در ابتدا نیز سؤال شد، آیا برلیان همان الماس است ؟ در پاسخ می‌توان گفت خیر!

در ابتدا گوهر الماس در معادن سراسر دنیا استخراج شده و بعد از آن به کشورهایی مانند بلژیک منتقل می‌شوند تا در انحا به اشکال مختلفی تراش خورده و شکل بگیرند.

الماس‌های تراش خورده با توجه به شکل و نوع تراش انجام شده بر روی آن‌ها، نام های مختلفی دارند. که به‌عنوان مثال می‌توان به تراش برلیان، باگت، مارکیز، پرنس اشاره کرد.

با رواج پیدا کرد استفاده از طلاف جواهرات و زیورآلات در برخی از موارد استفاده‌های نادرستی از اصطلاحات در بین عموم مردم و افرادی که در این زمینه مشغول به کار هستند، دیده می‌شود که ممکن است از ناآگاهی این باشد. این استفاده نادرست از اصطلاحات ممکن است در بین عموم مردم سرایت کرده و گاهی رواج پیدا کند.

در ادامه این مقاله استفاده صحیح از واژه برلیان برای گوهر الماس را توضیح داده و به شرح بیشتر هر یک از این دو می‌پردازیم.

آیا تفاوتی بین برلیان و الماس است؟

برای درک بیشتر این موضوع لازم است در ابتدا هر یک از عبارات الماس و برلیان شرح داده شود.

برلیان چیست؟

برلیان در حقیقت نوع تراشی است که برای سنگ‌های الماس استفاده می‌شود. این نوع تراش (برلیان) در حقیقت از نوعی تراش دیگر به نام سوئیسی الهام گرفته شده است که درگذشته بر روی انواع و اقسام سنگ های قیمتی استفاده می‌شد.

برلیان چیست ؟

تصویر نگین برلیان از زوایای مختلف

امروزه با استفاده از تراش برلیان سعی می‌شود جلوه‌های بصری و زیبایی الماس را بیشتر از قبل جلوه دهند تا زیبایی بیشتری را به بیننده بازتاب دهد. در این تراش همواره سعی شده زوایا و نوع برش الماس به گونه ای باشد تا نور تابیده شده بر روی سنگ با سطوح بیشتری بازتاب شود و در نهایت به چشم بیننده برخورد کند.

به منظور دست یافتن به این مسئله ، دانشمندان مؤسسات گوهرشناسی و تراش سنگ های قیمتی واقع در بلژیک و آمریکا همواره جهت افزایش کیفیت و بهتر کردن نوع تراش برلیان در حال بررسی و پژوهش هستند. هر ساله  استانداردهای جدیدی را در این راستا ارائه می‌دهند.

با توجه به استانداردهای ارائه‌شده در حقیقت تراشدهنگان الماس چه به روش‌های سنتی و دستی و چه به روش‌های مدرن و با استفاده از دستگاه های پیشرفته، می‌بایست از این استانداردها پیروی کنند.

الماس چیست ؟

نام و واژه الماس از کلمه یونانی adamas به معنای محکم و سرسخت گرفته شده است و به چیزی که بسیار شکست‌ناپذیر و استواراست اشاره می‌کند.

سنگ الماس تراش نخورده و راف

الماس راف و طبیعی

سختی فوق‌العاده الماس به دلیل ایجاد پیونده‌ های کووالانسی موجود در این سنگ و در بین اتم های کربن ایجاد شده است. در هر کدام از اتم های کربن در الماس با چهار اتم دیگر پیوند خورده و کریستالی مکعب شکل و شفافی را ایجاد کرده‌اند.

الگوهای مکعب شکل موجود در کریستال های الماس کاملاً متقارن بوده که باعث می شود نور با سرعتی مساوی در بین آن‌ها حرکت کرده و در کلیه مسیر ها منکسر شود.

الماس های کما از بیشترین مقدار سختی را در بین کلیه جواهرات ، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی برخوردار است.

همان‌طور که اغلب افراد آگاه هستند الماس کما از بیشترین و بالاترین درجه سختی در بین سنگ های قیمتی برخوردار است. ای نوع الماس معمولا جواهراتی بسیار گران‌بها بوده که معمولا دارای تاریخچه ای مختص به خود هستند که همراه با آن‌ها بیان می‌شود. در برخی از موارد دیده‌شده این قبیل از گوهرها به‌عنوان پشتوانه پول مملکت های مختلفی در نظر گرفته شده اند.

در بین نمونه های الماس کما ، نوع بی رنگ و شفاف آن از مرغوب ترین و معروف ترین گوهر های محسوب می شوند. البته امروزه به جهت تنوع و زیبایی بیشتر در جواهرات از الماس فانتزی در رنگ های مختلف نیز استفاده میشود. این نوع از الماس های رنگی از محبوبیت بالایی برخوردار است و با استقبال شدیدی از طرف عموم مردم روبه رو شد.

مدال الماس اصل و عقیق یمن کبود زنانه

مدال عقیق یمن کبود و الماس طرح رخساره زنانه – کد 3186

پس به دلیل اینکه این نوع تراش یعنی تراش برلیان صرفاً برای سنگ الماس روز به روز در حال پیشرفت و بهبود هست عموم افراد این سنگ قیمتی را به اسم برلیان می‌شناسند در صورتی که در اصل بایستی به خاطر داشته باشیم که نام این سنگ الماس است و تراش آن برلیان، ممکن است یک نوع سنگ با استفاده از نوع دیگری از تراش ها، تراش خورده باشد پس نباید برای آن سنگ واژه ی برلیان را بکار ببریم.

در نهایت قابل ذکر است ممکن است سنگ الماس به شکل و سبک دیگری برش خورده باشد که دیگر نام برلیان بر آن اطلاق نمی‌شود.

نگین برلیان

نگین الماس با تراش برلیان

منابع:

سنگ الماس چیست؟ مشخصات و خواص الماس – سنگ شناس

Diamond Description – GIA

4.4 - 17 رأی

1 دیدگاه در “الماس و برلیان چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

  1. محمدرضا وثوق گفت:

    سلام الماس طبیعی تراش خورده برلیان دارم که از بالاترین کیفیت از هر لحاظ برخوردار است .اگر خریدار واقعی دارین یا خودتون خریدارین لطفا به واتساپ۰۹۱۹۵۱۶۹۸۱۸یا ثابت ۴۴۱۵۷۰۵۶تماس یا پیام حاصل نمایید.باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید