سنگ شناسی

اونیکس و خواص بی ظیر آن

اونیکس و خواص بی ظیر آن

اونیکس نوعی سنگ قیمتی است که نام آن از کلمه یونانی Nux به معنی ناخن و یا پنجه تیز جانوران مشتق شده است. این سنگ دارای رگه‌هایی بر روی خود است که رنگ مایه‌ای شبیه به رنگ پوست و گوشت انسان‌ها رادارند.

اونیکس چیست؟

اونیکس نوعی کانی کالسدونی همراه با نوارهای مشکی و سفیدرنگ است که البته در رنگ‌های مختلف نیز دیده می‌شود، اما اغلب به رنگ  سیاه در بین مردم شناخته‌شده است. این سنگ از ذخایر سیلیکا در منافذ گدازه‌های آتش‌فشانی تشکیل می‌شود.

این سنگ در اغلب نقاط جهان مانند ایالت متحده، آرژانتین،برزیل، هند، میانمار، جنوب مکزیک، پاکستان و …یافت می‌شود.

اونیکس و خواص بی ظیر آن

ویژگی‌های فیزیکی این گوهر در جدول زیر به‌اختصار ذکرشده است.

خواص فیزیکی اونیکس
سختی 6.5 تا 7 موس
وزن مخصوص 2.55 تا 2.7
ضریب شکست 1.53 تا 1.543
جلا شیشه‌ای تا شیری
شکل کریستالی هگزاگونال

تفاوت سنگ اونیکس و عقیق سیاه چیست؟

بر لاف آنچه در بین مردم گفته می‌شود اونیکس و عقیق سیاه دو سنگ مختلف بوده. درواقع این دو سنگ هر دو دارای لایه‌ای کالسونی بوده اما در نوع نوار و باندها بروی سنگ با یکدیگر تفاوت دارند.

عقیق دارای نوارهای دوار رو به مرکز گوهر همچون حلقه است اما نوارهای اونیکس موازی و مستقیم هستند. از طرفی نوار های موجود بر روی اونیکس اغلب به رنگ‌های سیاه‌وسفید است اما نوارهای موجود در عقیق در اغلب رنگ‌های دیده می‌شود. همچنین در عقیق مقدار کمی شفافیت دیده می‌شود اما در اونیکس عموماً رنگ‌ها به‌صورت مات و یکنواخت هستند.

اونیکس و خواص بی ظیر آن

تاریخچه کاربرد

استفاده از گوهر اونیکس به‌صورت مهره تزئینی دارای سابقه بسیار طولانی است.

این سنگ با توجه به اختلاف رنگ و کنتراست درزمینهٔ برجسته‌کاری به در خصوص جواهرات کامئو (cameo) مورداستفاده قرار می‌گرفت.

اونیکس و خواص بی ظیر آن

اونیکس به‌کاررفته در اغلب این جواهرات به‌صورت طبیعی بوده اما برخی از نمونه‌های به‌وسیله عقیق سیاه بهسازی شده است. در این رابطه مزائیک های از جنس اونیکس موجود در اتاق کهربا سن‌پترزبورگ بسیار مشهور است.

در کتاب انجیل از این سنگ به‌عنوان گوهری مقدس یادشده است.

در دوره دوم ظهور پادشاهان مصر باستان از این سنگ به‌منظور ساخت ظروف استفاده می‌شد. به‌تازگی نیز باستان شناسان آثار هنری از جنس گوهر اونیکس در جزیره کرت یافته‌اند که قدمت آن‌ها به دوره 1100 تا 3000 میلادی مربوط می‌شود.

اونیکس و خواص بی ظیر آن

خواص سنگ اونیکس در چاکرا درمانی

این گوهر دارای عنصر زمین است. با توجه به تنوع این گوهر قیمتی می‌توان از آن در چاکراهای ریشه، ناف و چشم سوم (اول، سوم و ششم) استفاده کرد. اونیکس موجب استقامت درونی شده، همچنین توانایی فرد را جهت پایداری و تمرکز روانی افزایش می‌دهد. با بهره‌مندی صحیح از نیروی این سنگ فرد می‌تواند وظایف دشوار حتی افسرده کننده را متحمل شود.

این گوهر می‌تواند موجب اعتمادبه‌نفس فرد شده و در جاری ساخت انرژی خود به وی کمک کند. از دیگر خواص ماورائی این گوهر می‌توان به تسکین دادن عصبانیت و مزاج آتشین را آرام گرداند. درصورتی‌که شما نیازمند این هستید که در انرژی‌های بالا مراقبه کرده و توانایی‌های ذهنی و جسمی خود را ارتقا دهید اونیکس می‌تواند بهترین سنگ برای شما باشد.

خواص سنگ انیکس در منابع کهن

در قدیم از انیکس جهت جلوگیری از دیدن کابوس‌های شبانه استفاده می‌کردند. در قبیله Bghai میانمار مجسمه‌ای از جنس انیکس همراه با حکاکی‌هایی در خانه نگهداری می‌کردن چراکه معتقد بودن به‌واسطه این مجسمه می‌توانند با ارواح نیاکان خود ارتباط برقرار کنند. آن‌ها با پیشکش کردند غذا، از روح خانواده خود در دنیا دیگر محافظت می‌کردند.

اونیکس و خواص بی ظیر آن

باورهای باستانی

در عوض ایرانیان و هندی‌های باستان اعتقاد داشتند که اونیکس انسان را از چشم شر (چشم‌زخم) محافظت می‌کند و چنانچه روی شکم زن باردار آن را بگذارید سبب کاهش درد و زایمان راحت و زودتری خواهد شد. آن‌ها همچنین می‌گفتند در درمان صرع نیز مفید است.

مردمان ایرانیان و هند قدیم معتقد بودن این سنگ می‌تواند انسان را از چشم شر و بد محافظت کند. از طرفی باور داشتن قرار داند سنگ اونیکس بر روی شکم زن باردار می‌تواند درد زایمان وی را کم کند و زایمانی راحت را برای همراه خواهد داشت.

در طرفی دیگر رومیان باستان از خواص اونیکس به‌عنوان طلسمی در برابر دشمنان استفاده می‌کردند. بنا بر اعتقاد آن‌ها این سنگ، مارس (خدای جنگ) از آن‌ها محافظت می‌کند.

 

 

ثبت نشده

دیدگاهتان را بنویسید