مقالات عمومی

منگوله، شرابه و یا کرکوش تسبیح چیست؟

شرابه (منگوله) و یا کرکوش تسبیح چیست

آشنایی با شرابه یا کرکوش تسبیح، عکس انواع مدل ها، روش ساخت و انتخاب آن؛ اگر دنبال پاسخ سوال کرکوش تسبیح چیست هستید این مقاله مناسب شما خواهد بود.

شرابه، منگوله و یا کرکوش چیست

شرابه یا منگوله تسبیح که در گویش برخی از مردم به کرکوش تسبیح هم مشهور است، از اجزای اصلی هر تسبیح به شمار می‌آید. یکی از فاکتورهای مؤثر در شکل گیری سبک شخصی در ظاهر هر فرد به‌کارگیری ملزومات تزیینی است. تسبیح یکی از اشیاء زینتی، کاربردی و مذهبی بوده که در عین حال با جایگاه اجتماعی افراد نیز ارتباط داشته است و به نوعی جزئی از استایل ظاهری و وسایل شخصی مردم محسوب میشود. هر تسبیح با توجه به نوع مواد به کار رفته در ساخت آن مثل جنس و نوع دانه، نخ، دانه و تزیینات شرابه ظاهری متفاوت دارد.

ساختار تسبیح

شرابه یا کرکوش بالاترین بخش تسبیح است که دو سر نخ را پس از به بند کشیدن دانه‌ها و رد کردن از سوراخ میان مهره شیخک به آن وصل می‌کنند. در بیشتر موارد کرکوش را از نخ به کاررفته در تسبیح می‌سازند.

شرابه و یا کرکوش تسبیح (منگوله)، عدسی یا عدسک، شیخک و یا صوفی

معرفی اجزا و ساختار تسبیح

در تسبیح‌های با کیفیت بالاتر نخ استفاده شده در بافت این بخش، ابریشمی است که استحکام بیشتری دارد. قیطان نیز از دیگر نخ‌هایی است که در بافتار شرابه استفاده می‌شود. در تسبیح‌های نفیس و گران‌قیمت، کرکوش را از به هم بافتن رشته‌های زربافت یا نقره بافت می‌سازند. گاهی هم در ساخت آن، زنجیرها و تارهای فلزی بسیار نازک به کار می برند که زیبایی دوچندان به کار می‌بخشد. چنین ایده‌ای در شرابه‌هایی با کیفیت و قیمت بالا اجرا می‌شود. توجه به این جزئیات به هنگام خرید کرکوش تسبیح، میتواند راهنمای خوبی در راستای انتخاب گزینه مناسب تر باشد.

انواع کرکوش یا شرابه

کرکوش معمولا تک منگوله‌ای است اما در تسبیح‌های مرغوب، گاهی دو یا سه منگوله نیز دارد.

  • کرکوش (شرابه) تسبیح تک منگوله
  • کرکوش (شرابه) تسبیح دو منگوله

در برخی از تسبیح‌ها، دو یا سه رشته نخ انتهایی کرکوش را با دانه‌های تسبیح یا دانه‌های متناسب با مهره‌های تسبیح از نظر رنگ و فرم و جنس تزیین می‌کنند. برای مشاهده عکس های مختلف انواع مدل های شرابه و یا کرکوش تسبیح (منگوله) می توانید از تسبیح های فروشگاه جواهرمال نیز دیدن فرمایید.

عکس مدل های انواع شرابه و یا کرکوش تسبیح (منگوله)

نمونه هایی از انواع شرابه و یا کرکوش تسبیح (منگوله)

برخی از سازندگان در ساخت شرابه، منجوق یا دانه‌های دیگر به کار می‌برند؛ به این ترتیب که نخ شرابه را با منجوق دور مهره یا دانه تسبیح می‌دوزند و این تزیین را به منگوله اضافه می‌کنند که این شیوه از شرابه دوزی را شرابه دوزی روی منگوله منجوق می نامند.

در پایان

از دیرباز تا کنون تسبیح یکی از المان­های انتخاب شخصی در ظاهر افراد بوده. که موقعیت اجتماعی، اقتصادی، شغلی و مذهبی، سن و سلیقه شخص در این انتخاب تاثیرگذار بوده است. افراد متعلق به طبقات مرفه تسبیح­ های گران­ قیمت ، اشخاص با گرایش­ های مذهبی تسبیح ­های ساده و در عین حال با کیفیت و افراد دیگر تسبیح ­هایی ساده ­تر انتخاب می­کردند. در این میان، شرابه یا کرکوش همواره جزء اصلی و عاملی تزیینی است که تقریبا مطابق با همه سلایق در تسبیح­ها وجود دارد.

اگر پاسخ سوال شرابه (منگوله) و یا کرکوش تسبیح چیست؟ را با مطالعه این مطلب یافتید لطفاً رای و نظر خود را برای ما ارسال نمایید. با تشکر از همراهی شما. لازم به ذکر است که در صورت نیاز شما عزیزان به کرکوش (شرابه و یا منگوله) و یا انواع مدل های تسبیح میتوانید در وبسایت جواهرمال خرید اینترنتی تسبیح را با تضمین اصالت، ضمانت کمترین قیمت و همچنین ارسال رایگان انجام دهید.

برخی از محصولات مزتبط

3.9 - 17 رأی

دیدگاهتان را بنویسید