سنگ شناسی

 موزانایت و خواص بی نظیر آن

انگشتر موزانایت مردانه دست ساز

 موزانایت

گوهر موزانایت  درواقع نوعی کریستال کاربید با فرمول شیمیایی SiC هست.  این گوهر زیبا برای اولین بار توسط شیمیدان فرانسوی و برنده جایزه نوبل هنری مویزن کشف گردید. نام مویزنایت نیز به‌افتخار وی بر روی این گوهر زیبا قرار داده شد که در ایران بانام موزانایت شناخته‌شده است

وی در حین آزمایش بر روی سنگ‌های درون گودالی که حاصل از برخورد شهاب‌سنگ بود  این گوهر را در قالب ذرات میکروسکوپی کشف کرد. این ذرات در ابتدا را با الماس اشتباه گرفته‌شده اما سپس بانام سیلیکون کاربید شناخته شدند.

برای مدت‌های طولانی منبع دیگری به‌جز سنگ‌های آسمانی یافت نشد، اما درنهایت موزانایت به‌صورت ناخالصی دریکی از معادن الماس واقع در یاکونیای روسیه دیده شد .

بعدها این گوهر به‌صورت آزمایشگاهی  نیز ساخته‌شده و هم‌اکنون نیز این کریستال به‌صورت سنتز شده به‌وفور در بازار یافت می‌شود. درعین‌حال مویزنایت طبیعی بسیار نادر و ارزشمند است.

 موزانایت و خواص بی نظیر آن

ویژگی و خواص سنگ موزانایت

موزانایت های مصنوعی از تجزیه حرارتی پلیمر پری سرامیک ایجاد می‌شوند. مولکول‌های این بلوره مانند الماس با پیوند کووالانسی به یکدیگر متصل شده‌اند. رنگ‌های این سنگ قیمتی در معیار دسته‌بندی الماس در محدود D تا  k قرارگرفته است.

این گوهر در بهترین حالت بسیار شبیه به الماس است اما سختی آن برابر با 9.5 هست. اگرچه الماس از پراکندگی  نور و جلا بیش‌تری نیز برخوردار است. رسانش گرامی این گوهر زیبا مانند الماس بوده  اما از وزن حجمی کمتری دارد.

تفاوت مولکولی این گوهر و الماس در کربن خالص بودن الماس بوده، درحالی‌که ترکیبات سیلیکونی  و کربن به‌عنوان عامل کریستالی موزانایت شناخته‌شده است.

این گوهر زیبا دارای شکست دوگانه نور بوده و باعث دوبینی می‌شود. این ویژگی باوجود مهندسی‌های انجام‌شده جهت مخفی کردن این ویژگی همچنان بهترین راه تمیز دادن بین مویزنایت و الماس است.

یکی از موارد تمایز دو گوهر موزانایت و الماس این است که موزانایت دارای شکست دوگانه است و همین مورد سبب دوربینی در آن می‌شود.

سنگ موزانایت به دلیل ویژگی‌های نوری عالی، قیمت کمتر و سهولت استخراج و تولید مصنوعی آن در مقایسه با الماس جایگزینی محبوب برای الماس در جواهرسازی شد.

 موزانایت و خواص بی نظیر آن

سنگ موزانایت به دلیل تشابه ظاهری آن به الماس و از سوی دیگر سهولت استخراج و تولید انواع مصنوعی  و همچنین قیمت کمتر |آن امروزه توانسته جایگزین خوبی برای الماس در صنعت جواهرسازی شود.

خاصیت گرماتابی این گوهر موجب تغییر رنگ آن در دمای 65 درجه سانتی‌گراد می‌شود.

شکست دوگانه رسانندگی الکتریکی متفاوت از دیگر  موارد در تشخیص این دو گوهر هست

 موزانایت و خواص بی نظیر آن

4.7 - 10 رأی

2 دیدگاه در “ موزانایت و خواص بی نظیر آن

  1. محمدی گفت:

    ما نفهمیدیم از آخر اسم درستش چیه که بگیم ؟! موزانایت ؟! موزنایت ؟! مویزنیت ؟!؟

    1. javahermall گفت:

      سلام دوست عزیز اسم این سنگ در حقیقت به Moissanite هست که به صورت های مختلفی در فارسی بیان میشه اما اسم معمول اون موزانایت هست .

دیدگاهتان را بنویسید