سنگ شناسی

مون استون و خواص آن

خواص مون استون

سنگ مون استون در انگلیسی با واژه Moonstone و در فارسی بانام سنگ ماه شناخته‌شده است. دلیل این نام‌گذاری شاید درخشش سفید مایل به آبی این سنگ است. این درخشش برای بیننده جلوه‌ای از ماه را تداعی می‌کند. بنا بر اعتقاد مردمان هند هر شخصی این سنگ را درزمانی ه ماه کامل باشد بر روی زبان خود بگذارد قابل به دیدن آینده خود می‌شود.

این سن در صنعت جواهرسازی از محبوبیت بسیاری برخوردار است و از دوران یونان باستان در این حرفه مورداستفاده قرار می‌گرفت. اوج محبوبیت این گوهر به قرن 19 بازمی‌گردد.

مون استون و خواص آن

سنگ مون استون و علت پدیده نوری در آن:

مون استون یکی از ارزشمندترین و محبوب‌ترین عضو خانواده فلدسپار سنگ‌های بوده. فلدسپار در حدود 60 درصد از کره زمین قابل یافت است.

این سنگ از در هم آمیختن آلبیت و ارتوکلاز ایجادشده است. درزمانی که این دو سنگ معدنی ترکیب و نهایتاً سرد شده، لایه‌های متناوبی را ایجاد می‌کنند. این لایه‌های نازک دارای ترکیبات معدنی و همین‌طور ضریب شکست متفاوتی هستند.

درزمانی که این گوهر در معرض نور قرار می‌گیرد با برخورد نور به لایه‌های نازک اول و عبور از لایه‌های بعدی شکست و پراکندگی نامنظمی را به همراه دارد که همین مسئله سبب ایجاد پدیده آدولارسنس (درخشش آبی و سفیدرنگ) می‌شود. با تغییر منبع نور و جابجایی مون استون می‌توانید پدیده بازی نور را در این گوهر به‌خوبی مشاهده کنید

مون استون و خواص آن

شفافیت، پدیده چشم‌گربه و استار

گوهرسنگ ماه به درخشش خاص موجی آن شهرت پیداکرده است و معمولاً به‌صورت مات دیده می‌شود اگرچه نمونه‌های شفاف این گوهر بسیار کمیاب هستند. اگرچه این گوهر پس از تراش و صیقل به جلایی مرواریدی دست پیدا می‌کند.

گوهر مون استون در رنگ‌های مختلفی نظیر سفیدآبی خاکستری صورتی نارنجی سبز و بی‌رنگ دیده می‌شود. رنگ‌های قیدشده همراه با بازی رنگ و درخشش نقره‌ای و سفید هست که جلوه بسیار زیبایی به این گور می‌دهد.

مون استون و خواص آن

سنگ مون استون رنگین‌کمانی

گفته می‌شود باارزش‌ترین و کمیاب‌ترین نوع گوهر مون استون به مون استون رنگین‌کمانی شهرت دارد. در این سنگ قیمتی دیده عبور نور سفید به سطح لایه‌ها و انکسار آن‌ها بهرنگ‌های دیگر زیبایی خارق‌العاده‌ای را به نمایش می‌گذارد.

این پدیده در گوهر لابرادوریت نیز رخ می‌دهد. شاید به همین دلیل باشد که برخی مون استون رنگین‌کمانی را به نام لابرادوریت آبی درخشنده می‌شناسند.

بازی و درخشش رنگ‌ها در گوهرسنگ ماه رنگین‌کمانی می‌تواند به رنک صورتی تا زرد هلویی و ارغوانی نیز ظاهر گردد.

مون استون و خواص آن

مشخصات گوهر مون استون:

 

جدول خصوصیات گوهر

ترکیب شیمیایی

KalSi3O8

رنگ

بی‌رنگ، زرد، قهوه‌ای، نارنجی

رنگ خاکه

بدون رنگ تا سفید

شفافیت

شفاف تا مات

کلیواژ

کامل

جلا

شیشه‌ای تا مرواریدی

ضریب شکست نور

1.526 – 1.518

سختی موس

6.5 – 6

وزن مخصوص

2.59 – 2.56

سیستم کریستالی

مونوکلینیک

فلورسانس

ضعیف، متمایل به آبی، نارنجی

مون استون و خواص آن

معادن مون استون در جهان

امروزه سریلانکا به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مون استون شناخته‌شده است و گفته می‌شود گوهرهای به‌دست‌آمده از معادن این کشور از کیفیت بسیار بلایی برخوردار است. کوه‌های Adula در آلپ منابع تاریخی و غنی از این گوهر به شمار می‌رود. این سنگ به‌طورکلی در کشورهای دیگری همچون برزیل، آمریکا، برمه هنر و تانزانیا نیز قابل یافت می‌باشد.

سنگ ماه رنگین‌کمانی اغلب از معدن Bihar واقع کشور هند به دست می‌آید. البته انواع بزرگ این گوهر در برمه نیز یافت شده اما از کیفیت بالایی برخوردار نیستند.

مون استون و خواص آن

مون استون در باورهای گذشته

باورها در ارتباط با این گوهر زیبا در طول تاریخ دستخوش تغییرات بسیاری بوده است.

در هند این سنگ را گرامی و مقدس می‌شماردند و از آن با مفهوم ویژه‌ای برای عشاق استفاده می‌شد و بنا بر باور مردمان آن دوران این سنگ خوشبختی را برای صاحب خود به ارمغان می‌آورد.

در فرهنگ مردمان عرب زنان این سنگ را در زیر جامعه خود دوخته و باور داشتند این گوهر موجب افزایش قدرت باروری و بچه‌دار شدن می‌شود.

به وقتی‌که ماه زیادت باشد چون بر مصروع بندند سود دارد و درختی که بار نیاورد چون بندند بار گیرد و زن که حامله نشود چون برو بندند حامله شود. (تنسوخ نامه 156 خلاصه الحاوی رازی / ج 263.3) (قانون در طب 165.2)

مردمان روم باستان نیز همچون هندوها این سنگ بسیار گرامی داشته چراکه گمان می‌کردند این سنگ درخشندگی و تلالو خود را از ماه دریافت می‌کند. بنا بر اعتقاد آن‌ها این سنگ با دیانا خدای ماه (ارزانی دهنده عشق، ثروت، پیروزی و خرد) در رابطه است.

به اعتقاد آن‌ها مون استون دارای قدرت زنانگی، درون‌بینی، عشق و رویاست. همچنین این گوهر در بین عشاق باارزش تلقی می‌شد چراکه آن‌ها معتقد بودند دارنده این سنگ از آینده زندگی زناشویی خود مطلع می‌شود.

مون استون و خواص آن

خواص درمانی مون استون:

مون استون می‌تواند تأثیرات فوق‌العاده‌ای در چاکرا ششم یعنی چشم سوم داشته باشد. همچنین نوع رنگین‌کمان آن برای تنظیم کلیه چاکراهای بدن کاربرد دارد.

از خواص مون استون می‌توان به هماهنگ بدن با بعد زنانه، افزایش صبر و شکیبایی، متانت، بردباری، آرامش خاطر و تحریک پژواک درونی اشاره داشت.

اظهار شدن بعد زنانه مرحله مهمی در مسیر تمامیت فردی به شمار می‌رود. همچنین این گوهر می‌تواند احساسات را تقویت و تنظیم کند.

در زنان نیز سبب تنظیم راحت دوره قاعدگی می‌گردد.

مون استون و خواص آن

در ادامه برخی از خواص مون استون ذکرشده است:

  • رشد قدرت درونی
  • تثبیت احساسات
  • فراهم کردن آرامش
  • افزایش شهود
  • نماد موفقیت و خوشبختی در عشق و رونق کسب‌وکار
  • دفع سموم از سیستم گوارش
  • ترمیم پوست، مو، چشم‌ها و ارگان‌های داخلی مانند کبد و پانکراس
  • باعث تحریک غده صنوبری و توازن چرخه هورمونی می‌شود
  • سنگی عالی برای سندرم قبل از قاعدگی، لقاح، حاملگی، زایمان و شیردهی
  • منعکس‌کننده انرژی آرام کمک به تقویت شهود و ادراک روان
  • تنظیم هورمون‌های زنان
  • افزایش حساسیت بصری
  • برطرف کردن سرخوردگی و ایجاد هماهنگی با محیط و انعطاف‌پذیری شخص
  • التیام سیستم لنفاوی، تعادل معده، لوزالمعده و غده هیپوفیز
  • تورم و مایع اضافی بدن را کاهش می‌دهد
  • درمان برای بی‌خوابی
  • جذب ثروت و پرورش نبوغ

نحوه شارژ و نگهداری:

جهت تخلیه مون استون 3 بار در ماه آن را با شستشو دهید و مدت 2 ساعت زیر نور خورشید شارژ کنید.

مون استون و خواص آن

 

4.2 - 6 رأی

دیدگاهتان را بنویسید