مقالات عمومی

کشکول یا کوک چیست؟

کشکول یا کوک چیست؟

کشکول یا کوک چیست؟

درخت کوکو دومر که چوب آن امروزه به نام کوک و یا کشکول شناخته‌شده، امروزه در کشور مصر و برخی از مناطق آفریقای جنوبی یافت می‌شود.

تسیح کوک یا کشکول اصل

تسیح کوک یا کشکول اصل

درخت کوکو دومر

این درخت به‌صورت بومی در مجمع‌الجزایر سِشل (در اقیانوس هند، میان هندوستان و آفریقا) است که هرساله چوب آن به‌صورت عمده به نقاط مختلف جهان صادر می‌گردد. این درخت تا ارتفاع 30 متر از سطح زمین رشد کرده و هر نوع ماده آن تنها چند میوه را به ثمر می‌رساند. میوه ی حاصل از درخت کوکو دومر به‌عنوان بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین دانه گیاهی در دنیا به شمار رفته که سرعت رشد بسیار پایینی دارد.

میوه درخت کشکول

میوه درخت کشکول یا کوکو دومر

میوه درخت کشکول یا کوکو دومر

این میوه در زمان نارس بودن به‌صورت ژله‌ای بوده و طعم شیرینی داشته، همچنین بعد از رسیده شدن نیز مواد استفاده زیادی دارد. برای مثال در طب سنتی از آن به جهت درمان بیماری‌های صرع، فلج، ناراحتی‌های عصبی و روده استفاده می‌شد.

در ارتباط با نحوه ورود آن به ایران گمان می‌شود، این میوه از طریق هندوستان و توسط مرتاضان هندی، به‌عنوان جای آب و غذا به ایرانیان معرفی‌شده است.

در مورد چگونگی آمدن کشکول به ایران می‌توان حدس زد که این میوه را از سِشل به هندوستان آوردند و مرتاضان و فقیران هند که آن را بجای ظرف آب و غذا بکار می‌بردند به ایرانیان معرفی کردند و بهر حال از هندوستان به ایران رسیده است.

عکس کشکول

عکس ظرف کشکول

کاربرد های کشکول

هم‌زمان به ورود کشکول به ایران و بیان شدن خواص کشکول و اسرار شفابخش آن در بین مردم موجب شد که استفاده از آن، در بین صوفیان باب شود. از آن امروزه به‌صورت های مختلف و گوناگونی در بین مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله کاربرد کشکول می‌توان به تسبیح کشکول و یا همان تسبیح کوک اشاره داشت که مانند سایر انواع تسبیح چوبی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

تسبیح کشکول یا کوک اصل

خواص، قیمت و خرید تسبیح کشکول اصل

4.1 - 18 رأی

دیدگاهتان را بنویسید