مقالات عمومی

داستان،ثواب و معنی تسبیحات حضرت زهرا (س) چیست؟

احکام، ترتیب و ثواب تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (ع)

تسبیحات حضرت زهرا (س) یکی از ذکرهایی است که در بین شیعیان و مسلمانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به واسطه آن، بسیاری از مشکلات و گره‌های زندگی خود را حل می‌کنند. این ذکر، در عین سادگی، بسیار راه‌گشا و مؤثر است. اگر شما هم میخواهید بدانید داستان، حکمت و معنی تسبیحات حضرت زهرا (س) چیست و همچنین خواص، ثواب، فواید و یا آثار آن و یا اینکه ترتیب و تلفظ صحیح ذکر تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س) چگونه است در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

داستان، حکمت و معنی تسبیحات حضرت زهرا (س) چیست؟

در ابتدا قبل بررسی احکام، ترتیب و تلفظ صحیح، خواص، آثار، فضیلت، فواید و ثواب تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س) باید با معنی و حکایت آن آشنا شد. بر اساس روایاتی که در منابع شیعیان موجود است، این ذکر را پیامبر اسلام به حضرت فاطمه زهرا (س) آموزش دادند. طبق این روایت، حضرت زهرا (س) زمان زیادی را صرف کارهای منزل می‌کردند. در وصف این کارها که به حد زیادی طاقت‌فرسا بود همین بس که حضرت زهرا (س)، آنقدر با آسیاب دستی کار کردند که دست‌هایشان تاول زده و آنقدر خانه را جارو زدند که لباس‌هایشان تیره رنگ شد و آن قدر زیر دیگ آتش روشن کردند که لباس‌هایشان سیاه رنگ شد.

امیرالمؤمنین، علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) می‌فرماید که به او گفتم: کاش نزد پدر می‌رفتی و خادمی از او درخواست می‌کردی تا آن خادم، کارهای خانه را انجام دهد. حضرت زهرا (س) نزد پدر رفتند. در همین حال دیدند که پیامبر با عده‌ای در حال گفتگو هستند. از شرم و حیا، چیزی نگفتند و برگشتند.

پیامبر از آمدن دخترشان حضرت فاطمه (س) آگاه شدند و فردا صبح زود، به خانه ایشان رفتند، وارد خانه حضرت زهرا (س) شدند و سلام کردند و سپس فرمودند: دخترم فاطمه! دیروز چه کار داشتی که نزد من آمدی؟ حضرت زهرا (س) شرم کردند که جواب دهند. امیرالمؤمنین پاسخ دادند: آنقدر کارهای خانه سخت بود که من به ایشان گفتم کاش نزد پدر می‌رفتی و خادمی درخواست می‌کردی.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: آیا نمی‌خواهید چیزی به شما یاد بدهم که از خادم بهتر باشد؟ در این هنگام، پیامبر (ص) ذکر تسبیحات حضرت زهرا (س) را به ایشان تعلیم دادند.

احکام، تلفظ صحیح و ترتیب ذکر تسبیحات حضرت زهرا (س) چگونه است؟

تکرار ذکر تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س) مستحب است که بعد از هر نماز نیز خوانده شود. ترتیب تسبیحات حضرت زهرا (ع) به این شکل است: 34 مرتبه الله اکبر؛ 33 مرتبه الحمدلله؛ 33 مرتبه سبحان‌الله.

سعی شود در هنگام ذکر تسبیحات، توجه و حضور قلب رعایت شود و بلافاصله بعد از نماز، بدون به هم زدن حالت نماز شروع گفته شود.

ثواب تسبیحات حضرت فاطمه زهرا

بررسی قیمت و خرید اینترنتی تسبیح عقیق ام البنین (تسبیح حضرت زهرا)

خواص، فواید و ثواب تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س) در روایات

در روایات مختلفی بر خواص، فواید (آثار و فضیلت) و  ثواب تسبیحات حضرت زهرا (س) تأکید شده است. در ادامه چند روایت را نقل می‌کنیم که آثار و فضایل این ذکر شریف را بیان کرده است.

  1. از امام صادق (ع) خطاب به ابو هارون مکفوف نقل شده است: ای ابو هارون، ما کودکان خود را همان طور که به نماز فرمان می‌دهیم، به تسبیحات حضرت زهرا (س) نیر سفارش می‌کنیم. پس بر این ذکر مداومت داشته باش، چراکه هر بنده‌ای که بر آن مداومت داشته باشد، تیره بخت نمی‌شود. (ثواب الاعمال، ص۳۱۵)
  2. از امام صادق(ع) نقل شده است: هر کس بعد از نماز واجب، با تسبیحات حضرت زهرا (س) صد بار به تسبیح خداوند بپردازد و در پایان آن، یک بار «لا اِلهَ اِلَّا اللَّه» بگوید، آمرزیده می‌شود. (وسائل الشیعه، باب۷)
  3. از امام محمدباقر(ع) نقل شده است: از جهت حمد و ذکر، خداوند با چیزی بهتر از تسبیح حضرت فاطمه زهرا (س) عبادت نشده است. اگر عمل بهتر از آن بود، پیامبر خدا، آن را به حضرت زهرا (س) عطا می‌کرد. (وسائل الشیعه، باب ۹)
  4. امام باقر(ع) فرمود: تسبیح حضرت فاطمه زهرا (س) مصداق همان ذکر کثیر است که خدای متعال در قرآن به آن فرمان داده است تا او را فراوان یاد کنیم: «اذکُرُوا اللهَ ذِکرًا کَثیرًا». (مستدرک الوسائل، ج ۵ )
  5. امام صادق(ع) می‌فرمایند: تسبیح حضرت زهرا (س) هر روز بعد از هر نماز، از هزار رکعت نماز در هر روز، نزد خدا محبوب‌تر است.(وسائل الشیعه، باب ۹)

برخی از آثار و فضیلت های این ذکر

  • عبادتی والا
  • آمرزش گناهان
  • پاداش بهشت
  • دور کردن شیطان
  • نجات از شقاوت و بدبختی
قیمت، خواص و خرید انواع تسبیح

مشاهده قیمت و خرید انواع تسبیح عقیق اصل

سخن پایانی و نتیجه گیری

حالا که پاسخ سوال هایی از قبیل خواص، ترتیب و تلفظ صحیح، ثواب و معنی تسبیحات حضرت زهرا (س) چیست را یافتیم، متوجه می‌شویم این ذکر یکی از مهم‌ترین اذکار در بین شیعیان به شمار می‌آید و می‌تواند مشکلات مادی و معنوی زیادی را حل کند. به همین دلیل توصیه می‌شود علاوه بر اینکه بعد از نمازها به‌عنوان تعقیبات خوانده می‌شود، در همه حالات و حتی اوقات فراغت نیز این ذکر خوانده شود و از آن غفلت نشود. همچنین توصیه شده هنگام ذکر گفتن، توجه معنوی و حضور قلب داشته باشیم تا اثرات بیشتری بر جسم و روح ما داشته باشد.

منابع:

ویکی شیعه – ذکر تسبیحات حضرت فاطمه (س)

پیشنهاد صفحات مشابه و مرتبط:

داستان و معنی تسبیحات اربعه چیست؟ ثواب و ترتیب صحیح آن چگونه است

تسبیح ام البنین چیست و چه خواصی دارد

لیست آنلاین قیمت و خرید انواع تسبیح 33 دانه و 101 دانه اعلا به صورت اینترنتی از فروشگاه جواهرمال

4 - 8 رأی

دیدگاهتان را بنویسید