سنگ شناسی

سنگ زبرجد یا پریدوت چیست؟ خواص و تشخیص سنگ زبرجد اصل

سنگ زبرجد یا پریدوت چیست

سنگ پریدوت یا زبرجد چیست؟ شاید تاکنون اسم سنگ زبرجد به گوشتان خورده است ولی با خواص و سایر ویژگی‌های آن آشنایی نداشته باشید. در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی درباره ویژگی ها، مشخصات و خواص سنگ زبرجد در روایات و همچنین نحوه تشخیص سنگ زبرجد اصل یا پریدوت در اختیارتان قرار دهیم.  پس تا انتها با ما همراه باشید.

سنگ زبرجد چیست؟

نام علمی سنگ زبرجد پریدوت (Pridot) است و منشاء آن به کشور مصر باز می‌گردد. این سنگ که از مصر باستان در میان مصریان محبوب بوده ‌است، به نام گوهر خورشید نیز معرفی می‌شود. زیرا وقتی این سنگ زیبا زیر نور خورشید قرار می‌گیرد، ظاهری نامرئی و شیشه‌ای دارد. به همین علت در گذشته تصور می‌کردند که این گوهر نور خورشید را جذب می‌کند.

یکی از مشخصات و ویژگی‌های منحصر به فرد این سنگ، رنگ ثابت آن است. رنگ این سنگ سبز دائمی است اما با توجه به درصد آهن موجود در آن می‌تواند از رنگ سبز تیره تا روشن متفاوت باشد.

در زمان فرعون ساکنان جزیره‌ای که در نزدیک مصر بود، برای پر کردن خزانه‌ فرعون به‌صورت شبانه‌روز در جستجوی سنگ‌ها و استخراج آن‌ها بودند که در همین حین برای اولین بار این گوهر زیبا کشف شد. عکس سنگ زبرجد یا پریدوت را در زیر می‌توانید ببینید.

سنگ زبرجد یا پریدوت چیست

سنگ زبرجد یا پریدوت چیست

سنگ پریدوت چیست؟

نام دیگر سنگ زبرجد پریدوت است. محل قرارگیری اصلی این سنگ باارزش، در پوسته زمین است و به‌علت دشواری استخراج آن از قیمت نسبتاً بالایی در میان سایر انواع سنگ های قیمتی برخوردار است. ممکن است در بعضی مناطق به‌واسطه فعالیت آتش‌فشان‌ها این سنگ‌ها به‌طور طبیعی به سطوح بالاتر زمین برسند.

ساختار شیمایی و فیزیکی

ازنظر شیمیایی سنگ زبرجد سبز از سیلیکات منزیم آهن تشکیل‌شده است. شدت رنگ سبز آن به میزان آهن بستگی دارد. البته ممکن است در این گوهر مقدار کمی نیکل و کرمیم نیز دیده شود. توجه داشته باشید زبرجد یا پریدوت در رنگ سبز تیره دارای سختی زیادی نیست و در تماس با اسید مقاومت چندانی ندارد.

گوهر زبرجد در رنگ زرد مایل به سبز تا زیتونی و حتی سبز قهوه‌ای دیده‌شده و در برابر نور خورشید بسیار درخشان است. از این‌رو ممکن آن را با سنگ‌های زینتی و یا جواهرات مشابه مانند سنگ های قیمتی سبز رنگ از جمله: سنگ زمرد، سنگ تورمالین و یا سنگ یشم اشتباه بگیرند. البته خاصیت شکستگی دوگانه این سنگ ویژگی متمایز آن است. محبوب‌ترین و گران‌قیمت‌ترین رنگ در زبرجد دارای 15% آهن و به رنگ سبز پررنگ هست.

تاریخچه و نکات جالب و اعجاب‌انگیز

همان‌طور که گفته شد سنگ زبرجد یا پریدوت تاریخچه بسیار طولانی (چندین هزار سال) داشته و برای اولین بار در جنگ‌های صلیبی به اروپا واردشده است. در آن زمان از این جواهر جهت تزئین کلیساهای قرون‌ وسطی استفاده می‌شد.

  • درگذشته رهبران ملی در لباس‌هایشان از این گوهر زیبا استفاده می‌کردند. چراکه بر این باور بودند زبرجد برایشان عدالت، دانایی، جاه و مقاوم به ارمغان می‌آورد.
  • ناپلئون از این جواهر برای تضمین دادن علاقه و تعهد خود نسبت به جوزفین استفاده کرده است.
  • این گوهر به عنوان سنگ منحصربه‌فرد برای جذب عشق و ایجاد صلح می‌باشد.
  • این جواهر یکی از باارزش‌ترین گوهرهایی است که هم توسط پادشاهان و هم توسط بزرگان مذهبی مورد توجه و استفاده قرارگرفته است.

تشخیص سنگ زبرجد اصل چگونه است؟

شما زمان خرید سنگ یا نگین زبرجد اصل باید اطلاعاتی از آن داشته باشید تا بتوانید تشخیص سنگ زبرجد اصل را از نمونه تقلبی و غیر اصل به درستی انجام دهید.. در صورت امکان از یک کارشناس باتجربه کمک بگیرید. اما نکات زیر نیز می‌توانند به شما کمک کنند.

  • سنگ را در زیر نور آفتاب و سپس در زیر نور مهتابی بگیرید. رنگ سبز آن باید ثابت باشد.
  • رنگ آن سبز دائمی است ولی می‌تواند کم‌رنگ یا پررنگ باشد.
  • سنگ را به‌دقت مشاهده کنید. اگر رگه‌هایی از رنگ قهوه‌ای یا زرد در آن یافتید در اصل بودن آن شک نکنید.
  • معمولا این سنگ غبار یا هاله‌ای درونی دارد.
  • تراش این سنگ باید طبیعی باشد زیرا جنس آن بسیار نرم است. این سنگ را به‌صورت دایره‌ای، بیضی، بالشی و پلکانی تراش می‌دهند که برش پلکانی آن محبوبیت بیشتری دارد.
تشخیص سنگ زبرجد اصل یا پریدوت

تشخیص سنگ زبرجد اصل یا پریدوت

در صورت امکان حتما از یک کارشناس برای راهنمایی کمک بگیرید. همچنین در صورت نیاز میتوانید با پشتیبانی و مشاوره جواهرمال ارتباط برقرار کنید.

خواص سنگ زبرجد یا پریدوت چیست؟

این جواهر ارزشمند علاوه بر زیبایی، فواید و خواص درمانی زیادی بر روح و بدن انسان دارد که ارزش این سنگ نیز به‌همین علت است. خواص سنگ پریدوت یا زبرجد را در زیر به‌صورت مختصر آورده‌ایم.

  • اگر سخنرانی مهمی دارید و می‌خواهید صدای رسا و خوبی داشته باشید از گردن‌بند این سنگ استفاده کنید. این سنگ روی صدا اثر خوبی می‌گذارد.
  • استفاده از این سنگ باعث رفع آسیب‌های پوستی می‌شود.
  • یکی از خواص بسیار خوب این سنگ اثرگذاری بر سیستم گردش خون و مجاری تنفسی است.
  • افرادی که از سردردهای میگرنی رنج می‌برند می‌توانند برای برطرف کردن سردردهای خود از آن استفاده کنند.
  • از خواص این سنگ در روحیه انسان می‌توان به تقویت روحیه، از بین بردن افسردگی و رفع غم و غصه اشاره کرد.
  • این سنگ برای افزایش عملکرد چشم نیز استفاده می‌شود.
  • با اثرگذاری روی دستگاه گوارش باعث رفع یبوست می‌شود.
  • در فعالت غده‌های هیپوفیز موثر است.
  • زدودن سموم از کبد از دیگر خواص آن است.
  • برای درمان افسردگی و از بین بردن غم و غصه بسیار توصیه می‌شود. همچنین موجب پاکی روح و روان فرد می‌گردد.
  • به همراه داشتن این سنگ قیمتی تأثیرت مثبتی در افزایش روزی، برکت و ثروت می‌شود.
  • همچنین از دیگر خواص سنگ زبرجد اصل یا پریدوت به همراه داشتن شانس و اقبال برای صاحبش است.
  • این سنگ قیمتی زیبا برای چاکرای مربوط به قلب بوده و همچنین زبرجد آبی در بهبود چاکرای پیشانی و گلو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خواص سنگ زبرجد یا پریدوت اصل

خواص سنگ زبرجد یا پریدوت اصل

خواص سنگ زبرجد در روایات و اسلام چیست؟

احادیث و روایاتی وجود دارند که درباره خواص سنگ زبرجد یا گوهر خورشید صحبت کرده‌اند.

برای مثال از امام رضا (علیه السلام) نقل شده است: انگشتر زبرجد در دست کردن، موجب آسانی است که در آن هیچ دشواری نباشد.

همچنین این امام بزرگوار فرموده‌اند که انگشتر زبرجد بر دست کردن باعث از بین رفتن فقر می‌شود و این انگشتر نشانه قدرت و توانمندی است.

سنگ زبرجد برای چه ماهی است؟

سنگ یا گوهر زبرجد یا پریدوت، سنگ ماه تولد مرداد است. همچنین سنگ اونیکس و سنگ عقیق سلمیانی سیاه و برخی دیگر از سنگهای مخصوص متولدین ماه مرداد بوده که در مقاله ی سنگ ماه تولد چیست؟ جدول سنگ های ماه تولد به صورت کامل تر توضیح داده شده است.

سنگهای ماه تولد مرداد

سنگهای ماه تولد مرداد

روش نگهداری سنگ زبرجد و شارژ آن چگونه است؟

این سنگ به دلیل سختی کمی که دارد نیازمند مراقبت بالا است. برای تمیز کردن آن میتوانید از یک پارچه استفاده کنید. سنگ را بعد از شستشو با آب‌ و صابون توسط یک پارچه تمیز کنید، به‌صورتی که تمام صابون از روی سطح آن پاک شود. آن را در بین پارچه‌ای تمیز قرار دهید و در مواقعی که در دستتان نیست آن را در جعبه جواهرات خود بگذارید.

جهت تخلیه و شارژ سنگ زبرجد یا پریدوت بعد از هر بار استفاده، سنگ را همیشه در زیر جریان آب جاری بشویید و در صورت امکان در نور خورشید قرار دهید. در ادامه، شما را با عوامل تاثیرگذار بر این سنگ آشنا می‌کنیم.

فشار

سنگ زبرجد اصل یا همان پریدوت نباید تحت فشار قرار بگیرد. مخصوصا اگر فشار وارده بالا باشد ممکن است منفجر شود. سختی این سنگ آن‌قدر کم است که حتی با یک خراش کوچک خش می‌افتد.

گرمای زیاد و تغییرات آب‌وهوایی

بهتر است این سنگ از گرمای زیاد، بخار گرم و تغییرات آب‌وهوایی دور باشد تا آسیب نبیند.

قیمت سنگ زبرجد چقدر است؟

در قیمت‌گذاری روی سنگهای زبرجد اصل فاکتورهای بسیاری دخیل هستند. برای مثال اندازه این سنگ با قیمت آن رابطه مستقیم دارد، یعنی سنگ زبرجد درشت ارزش بیشتری نسبت به انواع ریز آن دارد.

خلوص و شفافیت این سنگ از دیگر فاکتورهای موثر بر قیمت آن است که مانند اندازه رابطه مستقیم با قیمت دارد. گونه‌هایی از این سنگ که درخشش بالا و زیبایی دارند بسیار محدود هستند. هر چه ابعاد سنگ بزرگ‌تر شود به دلیل وجود ناخالصی از شفافیت آن کاسته می‌شود.

از این سنگ روی انواع جواهرات نقره و سایر فلزهای زینتی به‌عنوان نگین استفاده می‌شود. قیمت جواهر انتخابی نیز از دیگر فاکتورها برای قیمت‌گذاری است. مهم‌ترین فاکتور وزن و خلوص این سنگ است. در کل میتوان گفت سنگ یا نگین زبرجد در ردیف گرانترین سنگ های قیمتی و جواهرات دنیا قرار می‌گیرد.

سنگ زبرجد یا پریدوت

عکس سنگ زبرجد یا پریدوت (کد نگین: 9001)

نتیجه گیری و کلام آخر

در این مقاله پاسخ سوال هایی نظیر سنگ زبرجد یا پریدوت چیست؟ و یا نحوه نگهداری، خواص و تشخیص سنگ زبرجد اصل یا همان پریدوت چگونه است و همچنین برخی از مشخصات و ویژگی های آن را دادیم و شما را با این سنگ محبوب و زیبا آشنا کردیم.

این سنگ که در مصر باستان کشف شده است امروزه به‌عنوان یکی از ارکان جواهرسازی استفاده می‌شود. انتخاب این سنگ در جواهرات علاوه بر زیبایی خواص و مزایایی نیز به همراه دارد. برای این‌که از خواص درمانی و معنوی این سنگ بهره‌مند شوید باید حتما اصل آن را بخرید. با خرید از جواهرمال از اصل بودن سنگ خود اطمینان خاطر داشته باشید. لازم به ذکر است کلیه محصولات جواهرمال با نگین و سنگهای قیمتی اصل دارای ضمانت قیمت و اصالت بوده و همراه آنها یک فاکتور و شناسنامه معمولی ارسال خواهد شد. همچنین در صورت درخواست مشتری امکان صدور شناسنامه بین المللی برای سنگ های قیمتی اصل وجود خواهد داشت. کلیه سفارشات از طریق پست پیشتاز به صورت رایگان به سراسر کشور ارسال خواهد شد.

عکس انگشتر زبرجد مردانه و زنانه

عکس مدل های انگشتر زبرجد مردانه و زنانه اصل

4.4 - 7 رأی

دیدگاهتان را بنویسید